Tuesday, 6 December 2011

realiti kini

Bismillahirrahmanirrahim.............


Sekadar renungan bersama...... :-)


"awak tengok tak tudung yang artis tu pakai?? cannnteeekkkk sgt2... nanti sy nak beli satu. sebijik macam tu.."


bila belek2 katalog lak, "perrghhh tudung ni, kalau aku tak beli ni, memang tak boleh r, nak kena beli gak...."


******************************************************************************
Kalau dilihat dan diperhatikan sekarang, fesyen bertudung semakin menjadi-jadi di kalangan remaja... Rela keluarkan banyak duit semata-mata untuk berfesyen.... Sehinggakan kadang-kadang sanggup pinjam duit kawan semata-mata nak beli  benda-benda tersebut... Ada juga sanggup guna duit yang dah bajet untuk makan....


Berfesyen itu tidak salah sebenarnya.... Kerana sudah menjadi lumrah seorang wanita untuk kelihatan cantik.... Tapi, janganlah berfesyen hingga meninggalkan hukum yang ada... Bertudung bukan hanya untuk berfesyen semata-mata, tapi bertudunglah untuk menutup aurat.... Kenapa nak kena tutup aurat???? Kerana bila seorang wanita menutup dan menjaga auratnya, dia bukan sahaja menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya....


Harga diri wanita terlalu mahal. Kalau dikaitkan dengan harta dunia, wanita bagaikan intan berlian, ia dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci...... Syariat Islam juga telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar, tidak nipis serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.....


Kalau nak citer pasal tudung, macam-macam tudung yang ada di pasaran sekarang.... Ada yang boleh sarung terus, ada yang boleh putar2, belit2... Tak menjadi kesalahan pun untuk pakai mana-mana jenis tudung.... Tapi, tudung2 tersebut xnak la yang singkat, menampakkan bahagian dada, yang ada perhiasan melampau, siap ada bling2 lagi, yang ketat menampakkan batang leher... xnak ye... xmo2...


Firman Allah swt; “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka….” [surah 24, an-Nur; ayat 31]

Untuk itu, sama-samalah kita ambil perhatian dan berpesan-pesan kepada adik-beradik, keluarga, sahabat2, mahupun orang ramai... :-) Semoga kita sama-sama melakukan yang terbaik untuk buat diri, keluarga, dan orang lain.... (^_^)

1 comment:

  1. insya'Allah ustazah... bagus2, teruskan usaha dakwah.. :)

    ReplyDelete